Maatschappelijke begeleiding INOVA
INOVA streeft ernaar de kennis van statushouders over hoe de Nederlandse en lokale samenleving is georganiseerd te vergroten met als resultaat: statushouders die meedoen, zich thuis voelen en zelfredzaam zijn in de samenleving. Dit doel wordt nagestreefd door professionals in te zetten als begeleider van statushouders. Ze spreken diverse talen en zijn veelal ervaringsdeskundige. Vrijwilligers zijn er om de professionals te ondersteunen.
Zelfredzaamheid
INOVA zet vanaf het begin van de begeleiding in op zelfredzaamheid. Dat betekent dat statushouders een actieve bijdrage leveren aan ons programma en datgene wat zij zelf kunnen (eventueel met behulp van het sociaal netwerk of professionele hulpverlening) zelf doen.
Huisvesting (praktische zaken)
De planner van Inova regelt in samenwerking met de gemeente en de wooncorporatie een afspraak voor bezichtiging van de woning, waarbij afspraken gemaakt worden over spullen ter overname. De begeleider van Inova is tijdens deze afspraak niet aanwezig. Vervolgens regelt de planner een afspraak voor het tekenen van het huurcontract. De begeleider van Inova is tijdens deze afspraak aanwezig. Deze datum is de startdatum van de begeleiding.
De eerste maanden bestaat vooral uit praktische begeleiding bij het regelen van voorzieningen en financiële administratie. We geven uitleg over instellingen in de samenleving, wát gedaan wordt en waarom dat belangrijk is. De volgende zaken worden geregeld:
- Levensonderhoud (of ander inkomen)
- Bijzondere bijstand inrichting, stoffering, eerste huur, stadspas, fiets, laptop, IIT en MP
- Inschrijving BRP
- DIGID
- Gas, water, licht, internet en televisie
- Zorg-, aansprakelijkheids-, inboedel- en uitvaartverzekering
- Huisarts, tandarts en apotheek
- Huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag
- School en kinderopvang
- Inschrijving SVNK
- Financiële ontzorging vanuit Zaffier wordt gestart
Begeleidingsplan en leefgebieden
De begeleider stelt een begeleidingsplan op met de statushouder, waarin staat beschreven wie de contactpersoon is vanuit INOVA, wat de begeleiding van INOVA inhoudt, aan welke trainingen de statushouder zal deelnemen en aan welke leefgebieden extra aandacht zal worden besteed: financiën, gezondheid, huisvesting, maatschappelijke participatie, sociaal netwerk, werk en opleiding.
Individuele begeleiding
Na de huisvesting vindt er een overdracht plaats naar een maatschappelijk begeleider, die eens per twee weken contact onderhoudt met de statushouder. Het begint met een huisbezoek. Verder worden er in het kader van zelfredzaamheid zo veel mogelijk afspraken op kantoor gemaakt. Zo leert men afspraken maken en nakomen, plannen en gebruik maken van het OV. Indien nodig gaan we op huisbezoek, bijvoorbeeld bij meervoudige problematiek. Bij complexe casuïstiek, zoals opvoedproblemen, verslaving, huiselijk geweld en psychische problemen verwijzen we door naar andere professionals. Ook tijdens onze begeleiding.
Trainingen
Statushouders worden voor trainingen uitgenodigd die in eigen taal worden aangeboden en de volgende onderwerpen behandelen:
- Budgetteren: ontzorgen, inkomsten, uitgaven, belastingen, kwijtschelding, administratie, bespaartips en internetbankieren.
- Veilig Wonen in Nederland: woningnood, leefregels, overlast, afval, inschrijving SVNK, woningruil, hulpverleningsdiensten, verkeersregels en veiligheid (brand, zwemmen en digitaal).
Buitenactiviteiten
Er zijn buitenactiviteiten gericht op het kennismaken met de nieuwe gemeente. We organiseren wandelingen, waarbij we bijvoorbeeld de bibliotheek, sportclubs en buurtcentra bezoeken. Zo verlagen we de drempel om deel te nemen aan lokale activiteiten.
Spreekuren
Statushouders kunnen gedurende de begeleiding gebruikmaken van inloopspreekuren in de regio. Een actueel overzicht van de spreekuren staat vermeld op deze website. Bij een niet-passende hulpvraag verwijzen we door naar samenwerkingspartners.
Samenwerkingspartners
INOVA pakt niet alles op. Integratie betekent dat statushouders bekend zijn met en gebruik maken van het lokale aanbod. Daarom maken we tijdens de begeleiding al gebruik van het aanbod van onze samenwerkingspartners:
INOVA verwijst voor deze vraagstukken door: | Samenwerkingspartner: |
Juridische vraagstukken en gezinshereniging | Vluchtelingenwerk |
Maatschappelijk werk | MET, MEE en de Wering en Sociale teams |
Psychische of psychiatrische hulpverlening | Huisarts (die doorverwijst naar de juiste hulpverlener) |
Sportactiviteiten en aanvragen JSF | Buurtsportcoaches, sportregisseurs en Sport Z |
Vrijwilligerswerk | Team Vrijwillig, VIP en klantmanager Zaffier |
Activiteiten in de buurt | Wijk- en buurtcentra |
Sociaal contact | Maatjesprojecten, Friend4Friend, Heiloo voor Elkaar, Welzijn Castricum, Welzijn Bergen |
Taalactiviteiten en taalmaatjes | Bibliotheek, Leeslokaal Uitgeest, Welzijn Bergen, Welzijn Castricum, Heiloo voor Elkaar, Open Leercentrum, Alkmaar Taal Thuis |
Opvoedondersteuning | Centrum Jeugd en Gezin, Jeugd en Gezinscoach, Buurtgezinnen, Homestart, Voorleesexpres, Schoolwijs |
Fiets- en verkeerslessen | Wonen Plus Welzijn, Welzijn Castricum, Heiloo voor Elkaar, Vrouw en Kracht, MEE op weg |
Professionele (cultuur sensitieve ) hulpverlening | WMO (Bocah Donya, Akwaabazorg, Rodante, Sensa Zorg, Family Supporters) |
Duur van de begeleiding
De begeleiding start op de ingangsdatum van het huurcontract en duurt 12 maanden. Bij onvoldoende zelfredzaamheid kan de begeleiding met 3 of 6 maanden worden verlengd. Dat gebeurt alleen wanneer we geloven dat er in een korte tijd iets bereikt kan worden. Voor langdurige begeleiding dienen we een aanvraag in bij WMO. Voor kortdurende begeleiding dragen we over aan de sociale teams in de BUCH, MET of Mee en de Wering. Bij voldoende zelfredzaamheid verwijzen we door naar formulierenpunten en instanties waar statushouders terechtkunnen met hulpvragen en post.